Banatul – în fruntea dezvoltării României
Banatul – în fruntea dezvoltării României
Vestul înseamnă în mod tradiţional un nivel de dezvoltare superior, iar vestul României nu face excepție. Banatul are o economie superioară mediei româneşti şi a reuşit să atragă un volum impresionant de investiţii străine, orientate către sectoare economice dintre cele mai diverse: automotive, tehnologia informaţiilor şi a comunicaţiilor, componente electronice, dezvoltare software etc.
Cu un număr care depășește 70.000 de salariați în regiune, industria Automotive producătoare de componente și subansambluri auto este una dintre cele mai dinamice aflate în regiune și totodată unul dintre cei mai importanți angajatori, cu un capital impresionant respectiv cu activități de cercetare pentru industria globală de automotive – conform datelor din raportului elaborat în cadrul proiectului „Dezvoltarea capacității administrative a MCI de implementare a unor acțiuni stabilite în Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare tehnologică și Inovare 2014-2020”.
Furnizorii locali de componente produc toate piesele pentru o maşină, de la software, la până la anvelope și componente pentru motor, radiatoare, lămpi, volane, sisteme de siguranță, curea de transmisie, cabluri, huse, volane, componente electronice, centuri de siguranță.
De componentele de motor se ocupă Mahle (Volkswagen, Audi, General Motors), UCM Reşiţa şi Automec.
La Raal West de la Timişoara se fabrică tot ce înseamnă partea de filtre pentru Audi, Volkswagen, Daimler, General Motors, Porsche.
Sistemele de iluminare sunt împărţite la Timişoara. Hella produce pentru fabricile de maşini din Germania, Valeo se ocupă de partea franceză, iar noi, compania ELBA, realizăm lămpi și faruri pentru grupurile Renault Nissan Mitsubishi și Volkswagen, dar și alte componente pentru diverși partener din industria automotive.
Continental face anvelope, dar și curele de transmisie şi racorduri flexibile pentru Mercedes-Benz.
La sfârșitul lui 2018, un alt actor important pe piața iluminatului a deschis o divizie în orașul de pe Bega – este vorba despre furnizorul american de faruri auto Varroc Lighting Systems, divizie a grupului Varroc. Grupul Varroc este deţinut de miliardarul indian Tarang Jain şi se numără printre cei mai mari furnizori de faruri și lămpi pentru vehicule la nivel global.
Dura Automotive realizează sistemele de siguranţă de la uşi şi macaralele pentru geamuri, precum și alți senzori auto.
La Arad, Thermophol fabrică furtunuri de răcire, iar de centuri de siguranţă se ocupă Autoliv şi TRW din Timişoara. La ultimele două companii se mai produc volane, se îmbrăcă în piele diverse componente şi se montează module de airbag.
Webasto Automotive, tot din Arad, realizează sistemele de încălzire şi de aer condiţionat.
La fabrica Eybl din Deta se fac huse şi cam tot ce înseamnă interioare.
Visteon, unul dintre furnizorii internaționali de aparatură de bord pentru autovehicule, a deschis de asemenea un centru de dezvoltare a produselor de tip software pentru automotive la Timişoara.
Timişoara este un centru important şi în ceea ce priveşte cablajele. Kromberg & Schubert produce sisteme de cablaje pentru industria auto din Germania. Mai produc cablaje americanii de la Delphi Packard de la Ineu şi Sânnicolau Mare, şi Leoni Wiring din Arad. De acest domeniu, dar și de interioare (cockpit), console centrale şi panouri de uşi se ocupă şi Dräxlmaier, care produce pentru BMW, Jaguar, Mercedes-Benz sau Maserati. În plus, la începutul acestei luni (iunie 2021), conducerea Dräxlmaier a anunțat că „Timişoara va produce baterii pentru automobile electrice din întreaga lume”.
Un anunț de ultimă oră vine și de la Porsche Engineering, care intenționează să colaboreze cu Universitatea Politehnică și Universitatea de Vest, pentru a dezvolta cercetarea din Timișoara în domeniul eMobilității. În acest centru vor lucra 200 de specialiști în dezvoltare de softuri și testări pentru diverse proiecte din domeniul automotive.
Pe baza datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică, Timișul este județul cu cel mai mare număr de angajați, fiind depășit doar de București. În acest context, singura piedică în calea dezvoltării zonei este lipsa forței de muncă – în ultimii ani rata șomajului s-a menținut în jurul a 1%.