Pozitia ELBA in conflictul cu Primaria Timisoara si Societatea de Transport Public Timisoara

Acest comunicat de presa reprezinta raspunsul ELBA la acuzatiile formulate de Primarul Timisoarei, Nicolae Robu. Explicatile pe care le oferim se refera la conflictul privind dreptul de folosinta a unui teren aflat in proprietatea privata a societatii, teren pe care intoarceau tramvaiele care ajung la Gara de Nord Timisoara. Consideram ca este necesara si cunoasterea pozitiei ELBA, pentru corecta informare a publicului.

Dorim ca acest punct de vedere sa fie factual, bazandu-se pe documentele pe care le avem la dispozitie si pe starea de fapt creata. In cazul in care exista alte intrebari, va rugam sa le adresati catre office@elba.ro si vom incerca sa raspundem cu toata deschiderea, in cel mai scurt timp.

Cine este ELBA?

Infiintata in 1921, ELBA este una dintre putinele societati comerciale de traditie din oras, avand ca actionari angajati si fosti angajati ai societatii, aproximativ 2000 de persoane fizice. Capitalul social este 100% romanesc si niciunul dintre actionari nu are mai mult de 10%.

Societatea se bazeaza in special pe expertiza in domeniul Automotive si a Iluminatului Tehnic, cu o parte semnificativa pe piata UE, si a inregistrat in medie o crestere de peste 12.5% pe an in ultimii 7 ani, ajungand la o cifra de afaceri de peste 60 de milioane de euro in 2018 si la un numar de peste 1000 de angajati. Astfel, ELBA participa semnificativ la bugetul local si de stat, avand platite toate taxele la zi.

ELBA este titulara dreptului de proprietate privata asupra terenului din strada Garii, Timisoara. Acest drept a fost obtinut, exclusiv in mod legal, prin cumpararea activelor societatii de la Fondul Proprietatii de Stat, in anul 1995.

Cum s-a ajuns la blocarea circulatiei tramvaielor spre Gara de Nord in 30 septembrie 2019? Cum au circulat inainte?

Discutiile cu conducerea Societatea de Transport Public Timisoara – STPT (fost RATT) au fost purtate inca de acum 4 ani, cu solicitarea de a reglementa situatia buclei de tramvai. Mesajele primite neoficial, sustineau ca exista un proiect al Primariei Municipiului Timisoara (PMT), de prelungire a liniei de tramvai, de pe Strada Garii pana la zona Solventul, urmand ca bucla de intoarcere de pe terenul ELBA sa fie desfiintata.

De peste un an de zile, STPT a fost notificata oficial cu privire la situatia existenta; STPT a transmis notificarea catre PMT; pana in prezent nu am primit un raspuns.

Cu cateva luni in urma, PMT a dat in judecata ELBA, nu pentru a solicita un drept de servitute pentru a asigura trecerea liniei de tramvai, ci pentru a contesta insusi dreptul de proprietate asupra terenului. Procesul se afla pe rol.

In data de 25 septembrie Primaria a contactat reprezentantii ELBA, solicitand accesul tramvaielor incepand cu data de 30 septembrie, odata cu deschiderea traficului rutier pe podul Dragalina.

ELBA a cerut indicarea temeiului legal al solicitarii si a declarat ca isi va apara dreptul de proprietate.

Pentru a rezolva problema amiabil, am raspuns pozitiv atat in data de 28 septembrie cat si in data de 1 octombrie, la invitatia Domnului Primar la o intalnire.

In data de 28 septembrie, echipa ELBA a fost prezenta la locul intalnirii insa echipa Primariei nu s-a prezentat.

In data de 1 octombrie la ora 8:00, cele doua parti au fost prezente, Primaria solicitand preluarea in mod gratuit de catre municipalitate a terenului pe care intoarce linia de tramvai.

Metionam ca ELBA a donat deja drumurile construite pe propria cheltuiala la noul sediu din Parcul Industrial Freidorf.

In ce priveste, terenul de sub bucla de tramvai, pozitia noastra a fost confirmata din nou in fata Dnului Primar; solutiile sunt doar cele legale: mutarea liniilor de tramvai sau exproprierea, conform procedurii legale.

ELBA fiind o societate comerciala, aceste active apartin firmei si conform legii 31/1990 a societatilor comerciale, administratorii trebuie sa gestioneze cu buna credinta toate activele, neavand dreptul de a le instraina, in detrimentul societatii.

Ca atare, consideram ca situatia actuala s-a produs, datorita unei erori, speram noi nevoite, a administratiei publice locale, care a fost notificata cu mult timp inainte de intamplarea incidentului, avand posibilitatea sa ia masurile necesare, pentru asigurarea nestanjenita a circulatiei tramvaiului, in folosul comunitatii.

Avand in vedere vechimea si traditia societatii, aportul pe care il aduce direct si indirect comunitatii, consideram ca inadmisabila maniera in care societatea si conducerea ei au fost si sunt tratate.

Mentionam ca societatea ELBA, pana in prezent nu a avut nicio situatie conflictuala cu administratia locala.

ELBA nu a dorit si urmarit crearea situatiei de conflict generate, dar in acelasi timp consideram inacceptabila intimidarea si folosirea unor mijloace de presiune publica ce afecteaza un drept de proprietate privata, cat si imaginea si reputatia societatii noastre.

De ce terenul de sub bucla de intoarcere a tramvaiului se afla in proprietatea ELBA?

Sub bucla de intoarcere a tramvaiului, se afla o parte a fabricii, cu doua nivele subterane, continand procese tehnologice ale societatii, precum statia de epurare ale apei rezultate din procesul de galvanizare.

De ce strada din interiorul fabricii este in proprietatea ELBA?

Ca si celalalte active ale societatii, aceasta a intrat in domeniul privat, cand a fost cumparata la momentul privatizarii, aici desfasurandu-se cea mai mare parte din activitatea logistica a fabricii, halele de productie aflandu-se de o parte si de alta ale acestei strazi.

De ce terenul ce contine bucla de tramvai a fost imprejmuit? Cand s-a intamplat?

Terenul, conform legislatiei in vigoare, a fost semnalizat si ingradit corespunzator, pentru deschiderea santierului si derularea activitatilor de demolare a cladirilor,

Ingradirea propriu-zisa s-a derulat la inceputul anului 2018.

De ce s-a mutat ELBA de pe Strada Garii?

Inca din anul 2008, nivelul de calitate si tehnologie solicitat de catre piata, stadiul de degradare a cladirilor, precum si dorinta de dezvoltare a afacerii, au determinat initierea unui proiect de relocare a activitatii de productie intr-un spatiu adecvat, la standarde europene.

Astfel, in septembrie 2013, s-a inaugurat noua fabrica, chiar in prezenta Dnului Primar Robu, intreaga activitate de productie, fiind relocata la noul sediu din Parcul Industrial Freidorf.

Ce se intampla cu sediul vechii fabrici?

Urmare a mutarii la noul sediu, imobilele existente fiind intr-un grad de vetustate avansat, s-a decis demolarea acestora, dupa indeplinirea tuturor demersurilor legale si obtinerea autorizatiei de demolare.

Terenul propriu zis nu mai prezinta utilitate in vederea indeplinirii obiectului principal de activitate al societatii, care este productia de corpuri si echipamente electronice si de iluminat.

ELBA prevede in perioada 2020-2022, investitii de peste 17 milioane de euro, necesare in activitatea de inovatie, cercetare dezvoltare, linii tehnologice noi, aferente activitatii de productie, in baza proiectelor Automotive, deja castigate.

Aceste investitii se vor realiza si cu surse atrase, dar si din surse proprii. In acest sens, valorificarea in cele mai bune conditii a terenului, reprezinta o necesitate clara.

ELBA SA

Timișoara, Zona Industrială Freidorf, Str. Paul Morand nr. 135, Timiș, România

Telefon +40 356 443 902
E-mail office@elba.ro